8 دسامبر 2023- بر اساس ادعای یک مطالعه چند مرکزی که در ژورنالBMJ Open Diabetes Research & Care  منتشر شده است، آزمایش مونوفیلامنت 10 گرمی که به طور گسترده استفاده می شود برای تشخیص پلی نوروپاتی دیابتی (DPN) ناکافی است، به ویژه در افراد مبتلا به درد نوروپاتیک(NP)  و در بیماران زن.

دقت تشخیصی این آزمایش تحت تأثیر شدت DPN قرار نگرفت، که به این معنی است که در بیمارانی که به DPN پیشرفته مبتلا هستند، عملکرد بهتری ندارد. بنابراین، محققان توصیه کردند از مونوفیلامنت 10 گرمی در ارزیابی پلی نوروپاتی در بیماران دیابتی مراجعه کننده، استفاده نکنید.

آنها پیشنهاد کردند: "تست تک رشته ای نباید برای تشخیص DPN یا به عنوان یک ابزار در تحقیقات دیابت استفاده شود."

تست تک رشته ای یا مونوفیلامنت به طور گسترده استفاده می شود، اما هیچ وضوحی در مورد دقت تشخیصی آن برای DPN وجود ندارد. علاوه بر این، نیاز به ابزارهای تشخیصی ارزان و ساده برای پلی نوروپاتی دیابتی وجود دارد. با در نظر گرفتن این موضوع، دکتر Øystein Dunker و همکارانش از گروه تحقیقات و نوآوری، بیمارستان دانشگاه اسلو در نروژ، به بررسی دقت تشخیصی تست مونوفیلامنت 10 گرمی برای ارزیابی پلی نوروپاتی پرداختند. آنها همچنین بررسی کردند که چگونه شدت بیماری، جنس، سن و درد نوروپاتیک بر دقت تشخیص تاثیر می گذارد.

این مطالعه شامل 506 بیمار 18 تا 70 ساله ی مبتلا به دیابت بود که برای ارزیابی پلی نوروپاتی در پنج بیمارستان دانشگاهی نروژ به کلینیک‌های سرپایی عصبی مراجعه کردند. اعتبار سنجی ارزیابی با مونوفیلامنت 10 گرمی Semmes-Weinstein(SWME)  در برابر امتیاز نوروپاتی بالینی تورنتوبرای تشخیصDPN ، انجام شد.

نتایج بر اساس جنس، سن و درد نوروپاتیک طبقه بندی شدند. شدت بیماری توسط یک مطالعه هدایت عصبی ترکیبی (NCS) Z-score درجه‌بندی شد و اینکه آیا شدت بیماری پیش‌بینی‌کننده ی دقت تشخیصی بود با استفاده از رگرسیون لجستیک ارزیابی گردید.

از مجموع 506 بیمار (199 زن؛ 307 مرد)، 66٪ به پلی نوروپاتی دیابتیبر اساس استاندارد مرجع مبتلا بودند و 54٪ از بیماران از درد نوروپاتیک رنج می بردند.

محققان یافته های زیر را گزارش کردند:

· حساسیت کلی 0.60، ویژگی 0.82، ارزش اخباری مثبت و منفی به ترتیب 0.86 و 0.52، نسبت درستنمایی مثبت و منفی به ترتیب 3.28 و 0.49 بود.

· روشSWME  در زنان حساسیت کمتری داشت (0.43)، در بیماران مبتلا به دردهای نوروپاتیکویژگی کمتری داشت (0.56) و در بیماران بالای 50 سال عملکرد بدتری داشت.

· شدت بیماری مبتنی بر هدایت عصبی ترکیبیZ-score بر دقت تشخیصی تأثیری نداشت(OR =1.15).

محققان نوشتند: ما نشان دادیم که ارزیابی با منوفیلامنت مخصوصاً برای بیماران زن و بیماران مبتلا به درد نوروپاتیک نامناسب است و شدت بیماری بر دقت تشخیصی آزمایش تأثیر نمی‌گذارد. مطالعات آتی در مورد SWME باید به درستی ارزیابی کند که آیا مونوفیلامنت هایی که فشار کمتری اعمال می کنند ممکن است برای بیماران زن مناسب تر باشند یا خیر.

آنها به این نتیجه رسیدند: ما استفاده از مونوفیلامنت 10 گرمی را به عنوان یک آزمایش مستقل و یا به عنوان بخشی از مجموعه ای از آزمایشات برایارزیابی پلی نوروپاتی در بیماران مبتلا به دیابت، توصیه نمی‌کنیم.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/monofilament-test-not-adequate-for-diagnosis-of-diabetic-polyneuropathy-study-claims-121119